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Blijvende erfenis : Griekse mythen in de Nederlandse taal.
Authors: ---
ISBN: 9789055737871 Year: 2007 Publisher: Budel Damon


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Van Abélard tot de Zwaanridder : literaire en historische personages uit middeleeuwen en later tijd, met hun voortleven in de kunsten : een lexicon
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789085064978 Year: 2007 Publisher: Nijmegen SUN

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Abstract

Wat hebben Lancelot, Faust, Maria Stuart en Klein Duimpje met elkaar gemeen? Niet veel, op het eerste gezicht, maar één ding toch: hun geschiedenis wordt telkens opnieuw verteld. Van Abélard tot de Zwaanridder is een overzicht van de terugkerende verhalen vanaf de middeleeuwen. De middeleeuwse vertelkunst is een schatkamer van verhalen die tot de dag van vandaag bewerkt en herverteld worden. Hoe vaak is de geschiedenis niet naverteld van de ridders rond koning Artur, van helden als Siegfried, van Tristan en Isolde en van de listen van Reynaert de Vos? Sinds de renaissance is een veelheid van nieuwe vertellingen ontstaan: rond literaire figuren als Don Juan, King Lear, Faust en Dracula, en rond historische personages als Mazeppa en Byron. Verhalen uit de sprookjeswereld, zoals over de Gelaarsde Kat en Klein Duimpje, blijven in allerlei gedaanten opduiken. Ook verhalen uit de Germaanse en Noordse mythologie keren voortdurend terug. In Van Abélard tot de Zwaanridder wordt een honderdtal kernfiguren beschreven: hun herkomst, hun doorwerking in de literatuur en hun voortleven in diverse kunstvormen.


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L' image ouverte : motifs de l'incarnation dans les arts visuels.
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ISBN: 9782070779499 2070779491 Year: 2007 Volume: *10 Publisher: Paris Gallimard

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Ce livre interroge les relations anthropologiques cruciales que les images entretiennent avec le corps et la chair, au-delà des notions usuelles d'anthropomorphisme ou de représentation figurative. Y sont analysées les diverses façons dont les images visent la chair, ce que soit la chair d'Aphrodite formée de l'écume ou celle du Christ sacrifiée sur la croix. Paganisme et christianisme, chacun avec ses propres cadres de pensée, auront, en effet, tous deux cherché à atteindre, voire à transgresser les limites de l'imitation : là où les méthodes deviennent métaphores, là où les signes qui représentent deviennent des symptômes qui incarnent. On découvrira cette puissance extraordinaire des corps lorsqu'en eux la chair vise l'image, par exemple dans la stigmatisation de saint François au XIIe siècle, les crucifiements des Convulsionnaires de Saint-Médard au XVIIIe siècle ou les " clous " hystériques de la Salpêtrière au XIXe siècle. Une traversée impressionnante d'images qui ne sont pas faites pour décorer, simuler ou consoler, mais pour agir, nous bouleverser et nous donner accès à quelque chose comme une profondeur. (Quatrième de couverture)

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